ZÁPIS č. 10/2024 ze setkání s opatrovníky a rodinnými příslušníky uživatelů, které se konala dne 10.11.2024
Přítomni: Mgr. Eva Kalová, MBA, Mgr. Jana Chovancová, Mgr. Alena Novotná
Program:
1. Zahájení
2. Rozvojový plán organizace
3. Transformační tým
4. Seznam členů transformačního týmu
5. Změny v roce 2025
6. Informovanost
7. Informace z JMK
8. Diskuse
9. Závěr
- Ředitelka organizace Mgr. Eva Kalová, MBA, všechny přítomné přivítala a představila paní Mgr. Janu Chovancovou, metodičku transformace a paní Mgr. Alenu Novotnou, vedoucí oddělení koncepce a plánování odboru sociálních věcí Krajského úřadu Jihomoravského kraje.
- Naše organizace započala cestu, která se odborně nazývá transformace. Pod tímto pojmem si můžeme představit změnu. Změnu v přístupu poskytování sociální služby. Změna se týká způsobu a místa poskytování sociální služby. Tato změna spočívá v tom, že se odkláníme od tzv. ústavní péče a je podporován život v přirozeném prostředí (byty, domy). Vše je založeno na ochraně lidských práv, které mají všichni občané stejné bez rozdílu věku, pohlaví, zdravotního postižení. Podpora života lidí se zdravotním znevýhodněním v přirozeném prostředí je odrazem celospolečenských změn nejen u nás, ale také ve světě. Opouští se od konceptu velkokapacitních „ústavů“ napříč všemi sférami (dětské domovy, psychiatrické léčebny, domovy pro osoby se zdravotním postižením apod.).
Je to směr, který ústí ke kvalitnímu způsobu života pro všechny osoby naší společnosti.
S ohledem na místo poskytování naší služby (historická budova zámku z druhé poloviny šestnáctého století a přístavba pavilonu) bylo zřizovatelem rozhodnuto o postupném opuštění těchto budov.
Ty dál budou v majetku Jihomoravského kraje. O budoucnosti těchto budov ještě nebylo rozhodnuto. Postupem času se uživatelé našeho Domova pro osoby se zdravotním postižením (dále jen DOZP) přestěhují do domů a bytů, které budou přizpůsobeny jejich potřebám. Uživatelé Domova se zvláštním režimem (dále jen DZR) se během několika let přestěhují do budovy současného Paprsku p.o. Velké Opatovice.
- Změny v naší organizaci řídí a koordinuje transformační tým, který se pravidelně setkává.
Proces transformace – je to změna přístupu poskytované služby – jakým způsobem a v jakém prostředí (hledáme možnosti zkvalitnění života a naplňování práv osob). V současné době probíhá mapování potřeb uživatelů DOZP a Chráněného bydlení (CHB). Z mapování potřeb vyjde analýza, která nám řekne, co potřebuje uživatel a co můžeme udělat my (vyhodnocení míry podpory). Na základě zmapovaných potřeb uživatelů bude navržen rozvojový plán a časový horizont. Naším cílem je kvalitní, efektivní, bezpečná a ekonomicky udržitelná služba.
- Členové transformačního týmu: Mgr. Eva Kalová, MBA – ředitelka, Mgr. Ing. Hana Jarošíková - manažerka transformace OSV KrÚ JMK, Mgr. Jana Chovancová – metodik procesu, Šárka Zemánková, Dis – koordinátor procesu transformace, Lucie Šmeralová, DiS. – člen, Bc. Dagmar Dyčková – člen, Jana Ambrozová – člen, Lucie Grygová – člen, Mgr. Martina Chlápková – externí odborný konzultant, Mgr. Michaela Frank – externí odborný konzultant
- V roce 2025 dojde k následujícím změnám:
- od 1. 1. snižujeme kapacitu uživatelů Domova se zvláštním režimem (DZR) z počtu 60 uživatelů na 58 uživatelů – z důvodu snížení počtu třílůžkových pokojů.
- od 1. 7. snižujeme kapacitu uživatelů Domova pro osoby se zdravotním postižením (DOZP) z počtu 65 uživatelů na 60 uživatelů.
- od 1. 7. zvyšujeme kapacitu uživatelů Chráněného bydlení (CHB) z počtu 25 uživatelů na 30 uživatelů.
- Během příští roku dojde také k navýšení úvazků pracovníků ve službách DOZP, ChB (sociální pracovník, pracovníci přímé obslužné péče).
- Probíhá vzdělávání pracovníků na dané téma, stáže, exkurze v zařízeních, ve kterých se úspěšně transformuje.
- Naše organizace získala do užívání 4 byty na adrese 9. května 16, Blansko. Jedná se o byty 1+ kk určené k úplné rekonstrukci. Je zpracovaná projektová dokumentace. Rekonstrukce bytů proběhne v 1. pololetí roku 2025 Zahájení poskytování sociální služby CHB v Blansku je v plánu od 1. 7. 2025. Obsazenost bytů bude vycházet z mapování potřeb uživatelů DOZP.
- Pracovníci zařízení získají směrem k uživateli novou roli - průvodce procesem transformace/změn.
Zaměstnanci se budou vzdělávat formou stáží, na exkurzích v sociálních službách, které se již úspěšně transformovali. Probíhají také konzultace s externími odborníky. Sdílíme dobrou praxi – jak vypadá a funguje dobrá praxe u srovnatelné cílové skupiny,
Dostupné informace k probíhajícím změnám získáte u vedení organizace, na webových stránkách naší organizace, Facebooku nebo v našem Zpravodaji.
- Paní Novotná uvedla, že Jihomoravský kraj (JMK) dlouhodobě uvažoval o změně v oblasti poskytování sociálních služeb. Mnoho organizací sídlí v nevyhovujících budovách (velké náklady na provoz, velké investice do správy budov, nevyhovující podmínky pro hasiče apod.). Ve společnosti narůstá počet osob s vysokým věkem a budovy neodpovídají současným potřebám. Dochází ke snižování kapacit na pokojích (jednolůžkové maximálně dvoulůžkové pokoje). S ohledem na tyto skutečnosti se budou sociální služby přesouvat do jiných forem bydlení. Stávající budovy se nebudou uzavírat, dokud nebudou k dispozici náhradní budovy. Na území JMK jsou regiony, které nejsou dostatečně pokryty potřebnými službami. Konkrétně jde o severní výběžek JMK, kde není žádná služba pro osoby v seniorském věku. Proto se stávající služba DZR Sociálních služeb Šebetov přestěhuje z nevyhovující budovy do novější budovy Paprsku ve Velkých Opatovicích. Tato budova je z roku 2000 a budou v ní provedeny stavební úpravy, aby byla klimaticky neutrální, a budou v ní pouze jednolůžkové a dvoulůžkové pokoje. Stávající DZR bude postupně dovedena do Velkých Opatovic. V tomto novém DZR bude kapacita 60 – 70 osob. Snížením nákladů na provoz budov bude moci zřizovatel více investovat do pracovníků a dojde ke zkvalitnění péče. Nikdo se nemusí obávat zvýšení úhrad za poskytované služby.
- Diskuze:
„Bude personál přecházet i s klienty?“
Ano, s klienty přejde i stávající personál.
„Kdy bude první stěhování do Paprsku?“
Vše závisí na tom, jak rychle Paprsek opustí současné prostory. Termín nebyl stanoven. Je možné, že stěhování bude v různých etapách.
„Kolik klientů plánujete přestěhovat do Blanska?“
Stěhovat se bude 5 uživatelů DOZP do bytů 1+kk a 1+1 (celkem 4 byty). Všechny byty jsou v jednom bytovém domě. Péče bude zajištěna 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Dle plánu dojde k přehodnocení služby a možná dojde k úpravám. V plánu jsou dva pracovníci na denní službu a jeden pracovník na noční službu. Naší snahou je vybrat takové uživatele, kteří mají vazby na město Blansko.
„Co vaření a úklid?“
Do bytů se budou obědy dovážet, snídaně a večeře si budou klienti připravovat za podpory pracovníků.
„Co bude uklízečkami a kuchařkami, které pracují v zařízení?“
Pracovníci se budou moci rekvalifikovat. Počet pracovníků blíže řekne rozvojový plán, který bude zpracován.
„Co bude s uživatelem, který nebude zvládat pobyt v CHB?“
Budeme spolupracovat s agenturou domácí péče, která zajišťuje přípravu a dohled nad podáním léků, převazy ran, aplikace inzulínu, pravidelnou kontrolu glykémie, kontrolu fyziologických funkcí apod. Když dojde ke zhoršení zdravotního stavu, lze klienta vrátit do služby DOZP. Přání je, aby zůstali po celou dobu v sociální službě CHB. V bytech nebude zajištěna lékařská péče. V DOZP komunitního typu (domy s maximálně 18 lidmi, služba 24 hodin denně/7 dní v týdnu) bude všeobecná sestra a pracovníci přímé péče.
„Kdy se připraví nemovitosti? Aby se měli nemohoucí lidé z CHB kam vrátit?“
Kapacita DZR Šebetov bude 58 osob. V Paprsku dojde k navýšení počtu uživatelů. Je možné, že někteří uživatelé přejdou do Velkých Opatovic. Očekává se, že větší část kapacity současného DOZP přejde do komunitního DOZP a úroveň péče se posune.
„Kdo ponese právní zodpovědnost za případné nehody?“
Pokud nepotřebují pomoc v noci, je možné použít tlačítko, které přivolá pracovníka v případě ohrožení života. Bezpečnost bude zabezpečena podobně jako v DOZP. Také je vždy zpracován plán rizik.
„Když otevřou někomu dveře?“
Je to stejné, jako když jsou doma. Sociální služby Šebetov poskytují sociální službu Chráněné bydlení, o zkušenostech můžete hovořit s vedoucí služby paní Bc. Dagmar Dyčkovou, která může přiblížit život klientů v CHB. Vždy budou tyto situace individuálně projednávány s opatrovníky.
„Přechod do Paprsku – formálně budou převedeni do V.O.?“
Sociální služby Šebetov rozšíří místo poskytování, služba DZR bude dál pod naší organizací. Dál zůstáváme příspěvkovou organizací JMK pod vedením současného vedení Sociálních služeb Šebetov.
„Smlouvy zůstanou dál v platnosti?“
Ano, maximálně se dodatkem změní místo poskytování sociální služby.
„Je reálné, aby přešlo celé zařízení DZR najednou?“
Ještě nelze tuto otázku zodpovědět. Záleží na rychlosti a možnostech nákupů nemovitostí pro službu DOZP Paprsek Velké Opatovice.
„Jak budete klienty přesouvat?“
Tyto podrobnosti zatím nejsou naplánovány.
- K procesu změn je třeba dodat, že je to náročný dlouhodobý a nevratný proces. Budeme usilovat o to, aby nabízená řešení byla individuální, chránila práva uživatele, podporovala jej v samostatnosti, nezávislosti a sociálním začlenění. Změny postupně zajistí uživatelům to, co nazýváme žít běžným způsobem života. Zapsala: Š. Zemánková Schválila: Mgr. Eva Kalová, MBA V Šebetově dne 10.11.2024